Event branding ideetjes

Effectieve branding is belangrijk om een sterke identiteit voor uw evenement te creëren en om uw belangrijkste sponsors en partners te laten zien. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar aan veel ideeën kan een stevig prijskaartje zitten. Hier zijn 13 low cost ideeën die uw evenement budget niet zullen opblazen, maar toch een grote impact kunnen hebben.

Het ontwikkelen van een sterk evenementmerk of -identiteit kan helpen bij het opbouwen van geloofwaardigheid, loyaliteit, erkenning en steun. Als evenementenplanner is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat uw supporters in het middelpunt staan, om hen te bedanken voor hun financiële bijdrage. Tegelijkertijd moet je het budget in balans brengen en moet je vaker het konijn uit de hoed trekken en magie creëren van wat een rookgordijn lijkt.

Deze event branding  ideeën zijn niet alleen kosteneffectief, ze kunnen over het algemeen ook een snelle doorlooptijd hebben voor wanneer de datum van het evenement opdoemt of de doorlooptijd krap is. Dit zijn niet allemaal nieuwe ideeën, maar door het veranderen van de gebruikte materialen of de manier waarop ze worden gecreëerd kunnen ze een aanzienlijke hoeveelheid geld besparen. Een of meerdere van deze suggesties samen kunnen goed werken voor uw volgende evenement.

Event Branding Ideeën

1. 1. Lectern Branding
Als je sprekers hebt die vanuit een lessenaar presenteren zullen alle ogen op het podium staan en het publiek zal waarschijnlijk foto’s maken en deze foto’s online delen, daarom is het hebben van branding op het podium een must. In de loop der jaren hebben we een klein fortuin gespendeerd aan lessenaarsborden en hebben we geëxperimenteerd met veel verschillende materialen en bevestigingen. Uiteindelijk realiseerden we ons dat voor de meeste evenementen het simpelweg printen van logo’s op een PVC banner materiaal, besteld op de maat van de lessenaar, de beste optie is. Dit kan worden bevestigd met kleefband, tape of klittenband en is zo licht dat je je geen zorgen hoeft te maken over het afgeven. U kunt een vierkante of rechthoekige vorm hebben die past bij uw logo, of misschien een ontwerp overwegen dat verticaal tot op de vloer loopt. Het mooiste is dat dit slechts enkele ponden of dollars kost. Koopje!

2. 2. Social Media Prop
Het hebben van een prop, zoals een aangepaste Instagram-frame, is een geweldige manier om uw deelnemers aan te moedigen om meer foto’s te maken, terwijl er tegelijkertijd voor wordt gezorgd dat uw logo en de details van het evenement worden gedeeld met hun netwerken wanneer ze delen met de sociale media. Verwacht tussen de $10 en $30 te betalen voor het ontwerpen en afdrukken van een klein frame. Als u een fotograaf op de site heeft of als een lid van uw team graag foto’s maakt, kunnen deze worden gedeeld op uw Facebook-pagina om mensen aan te moedigen uw pagina leuk te vinden en zichzelf te taggen in de foto. Mr Holland gebruikt dit idee vaak en organiseert verschillende fotowedstrijden om een vakantie te winnen in ruil voor de meeste likes op de foto. De meest recente wedstrijd op IMEX Frankfurt 2016 gebruikte een #orangetwist fotobord.

3. 4. Taart
Taart, cupcakes, koekjes, marshmallows, rock, flapjack; vandaag de dag kun je zo’n beetje alles wat eetbaar is op de kaart zetten. Zoete lekkernijen zijn vaak een populaire nieuwigheid voor het maken van foto’s, maar met de toegevoegde bonus dat de deelnemers ze ook kunnen eten! Als u op zoek bent naar een iets gezonder alternatief ga dan voor iets als een wortel of bananencake. Ook aan dieetwensen zoals glutenvrij kan worden voldaan. Voor iets gewaagder wat dacht u van een chili chocoladecake?

5. 5. Verlichting
Het toevoegen van een aantal gekleurde uplighters aan uw audio visuele bestelling is een goedkope manier om de kleuren van uw logo rond het evenement toe te voegen. Dit kan alle verschillende branding ideeën samenbrengen en is een subtiele manier om de aandacht te vestigen op het logo van het evenement, met name in het podiumgedeelte van de hoofdruimte.

6. 6. Lanyards en badges
Het afdrukken van gekleurde logo’s op elke deelnemersbadge is een eenvoudige oplossing die bijna alle evenementenplanners gebruiken. Ook als u winkelt rond lanyards kan dit een optie zijn. Denk aan effen gekleurde lanyards als u niet de tijd of het budget heeft om deze op maat af te drukken. Als u lanyards op maat kunt laten bedrukken is een enkelkleurige aangepaste print goedkoper dan een 2-kleurige of full colour ontwerp.

U zou ook kunnen overwegen om een festival lanyard type idee te produceren. Dit kan worden gemaakt met een aantal merkbedrukte bijlagen, op speelkaartformaat, met een gat in de bovenkant om aan de lanyard te bevestigen. De belangrijkste informatie over het evenement, zoals de hashtag, de agenda, de hoofdsponsors en de plattegrond kunnen worden opgenomen en zijn gemakkelijk toegankelijk voor een snelle verwijzing.

7. 8. Papieren tassen
De cateringmogelijkheden zijn aan het veranderen en het gemak is een belangrijke overweging. Steeds meer lunches worden bij evenementen in grijptassen geserveerd. Als dit het geval is, overweeg dan de aankoop van papieren merkzakken voor extra zichtbaarheid.

De papieren zakken kunnen ook gebruikt worden voor het verzamelen in feedbackformulieren en badges aan het einde van het evenement en voor cadeaus voor sprekers en dergelijke.

8. 8. Sponsor achtergrond
Sponsor achtergronden kunnen duur zijn als u kiest voor een traditionele tentoonstellingsstijl of als u iets nodig heeft dat speciaal op de locatie opgehangen moet worden. Een goedkoper en steviger alternatief is een extra brede spandoekstandaard. Deze zijn te vinden in breedtes tot 3,2m breed en zorgen voor de perfecte fotorugval voor een fractie van de kosten.

Banners in het algemeen kunnen een goedkope en makkelijke manier zijn om wat extra branding of interesse te geven aan uw evenement. Een standaard 1m pull up banner stand kan zelfs gebruikt worden als signage wayfinder rond de locatie.

9. 10. Houderscherm en Digital Signage
Als er sprekers op uw evenement aanwezig zijn, heeft u ten minste één scherm tot uw beschikking. Maak een “holding slide” die kan worden ingevoegd tussen elke presentatie en prominent voorzien van logo’s, plus belangrijke informatie zoals de hashtag en WiFi-netwerkdetails. Zorg ervoor dat de technicus dit beeld bevriest en kan knippen om het te tonen zoals vereist tijdens het hele evenement om een meer gestroomlijnde en professionele beeld te geven, zelfs als de spreker zijn laatste dia niet heeft gevorderd.

Sommige organisatoren van evenementen staan erop dat alle sprekers een aangepaste diasjabloon gebruiken bij het maken van hun presentaties, voor een consistente berichtgeving gedurende het evenement.

Hetzelfde beeld kan ook worden gebruikt op de digitale schermen en signage van de zaal als ze dit aanbieden. Zo niet, ga dan old school en print de borden op papier voor gebruik in wayfinders en zorg voor een consistent, herkenbaar merk gedurende het hele evenement.

10. 10. T-shirts
Branded t-shirts zijn een geweldige manier om het personeel van het evenement te identificeren en het evenement te markeren. De kosten kunnen echter onoverkomelijk zijn voor een klein evenement, omdat de prijs per eenheid drastisch daalt op basis van het ordervolume. Als het niet mogelijk is om t-shirts op maat te maken, kunt u toch een kleurthema voor al uw personeel voorstellen dat past bij de kleuren van het evenement of het logo van de hoofdsponsor. U kunt ook alle medewerkers vragen om zwarte bedrijfskleding en witte shirts te dragen en sjaals of stropdassen in uw merkkleur te leveren om een uniforme look voor het team te produceren zonder het budget te overschrijden.

11. 11. Polsbanden
Tyvek polsbandjes zijn een andere praktische branding optie en een alternatief voor badges. Ze zijn een goedkope optie die verkrijgbaar is in verschillende kleuren, die kunnen worden bedrukt in een enkelkleurig of full colour drukprocedé. Naast de logo’s kunt u ook de hashtag van het evenement gebruiken als een gemakkelijk aanknopingspunt voor uw deelnemers.

12. 12. Bunting
Merkgors kan worden bedrukt volgens uw exacte specificatie in termen van kleuren, logo’s en benodigde lengte. Vanaf $200 is dit een coole optie die u wellicht verder wilt onderzoeken.

13. Gobo
Een gobo is een uitgesneden sjabloon van een logo of een soortgelijk ontwerp. Het licht schijnt door de uitgesneden vorm en projecteert een beeld op een muur, plafond of ander oppervlak. Gobo’s kunnen zowel bewegend als statisch zijn. De prijzen zijn afhankelijk van het ontwerp, maar kunnen beginnen vanaf 30 dollar. U dient ook de lichtbron te huren of te kopen.

Voor meer event branding tips kijk even bij moduscreen.be