Hoe zoekmachine optimalisatie van de inhoud van uw blog? Ontdek SEO-tips op de pagina om de inhoud van uw blog te optimaliseren en deze organisch te rangschikken en gemakkelijk doorzoekbaar te maken.
Zoekmachine optimalisatie, of SEO, is ongelooflijk belangrijk voor marketeers. Wanneer u uw webpagina’s – inclusief uw blogberichten – optimaliseert, maakt u uw website zichtbaarder voor mensen die via zoekmachines zoals Google trefwoorden invoeren die aan uw product of dienst zijn gekoppeld. Maar helpt de inhoud van uw blog echt om uw bedrijf organisch te rangschikken op zoekmachines?
Helpt bloggen met SEO?
Bloggen helpt de SEO kwaliteit te verhogen door uw website te positioneren als een relevant antwoord op de vragen van uw klanten. Blog posts die specifiek gebruik maken van een verscheidenheid aan on-page SEO tactieken kunnen u meer mogelijkheden geven om te rangschikken in zoekmachines en klanten uw site te laten bezoeken.
Hoewel het duidelijk is dat de inhoud van een blog bijdraagt aan uw SEO, kunnen de uitgebreide algoritme-updates van Google dit lastig maken. En de SEO best practices van vandaag gaan allemaal over relevantie en intentie.
Dus, als het gaat om uw blog, hoe weet u dan wat belangrijk is en wat niet? Wat zijn de huidige blog ranking tactieken, en wat wordt beschouwd als “old-school”? Hoe kun je het allemaal rechtzetten?
Vereenvoudiging van SEO
Verwarring is een veelvoorkomend probleem voor marketeers van digitale inhoud – en we willen helpen. In dit bericht gaan we in op hoe u uw blogberichten kunt optimaliseren voor de sleutelwoorden die u belangrijk vindt, samen met een paar andere optimalisatietactieken die u in gedachten moet houden.
En aangezien SEO verwarrend kan zijn, kunt u in deze podcast-aflevering luisteren naar Matt Barby van HubSpot en Victor Pan om een paar dingen te vereenvoudigen:
Daarnaast zijn er nog enkele andere manieren waarop u SEO kunt vereenvoudigen op het gebied van uw bedrijfsblog. Samen met de blog SEO-tips die we nu gaan bekijken, kunt u het volgende overwegen.
Blog SEO Tips
Focus op 1-2 longtail sleutelwoorden die overeenkomen met de bedoeling van uw doelgroep.
Neem uw 1-2 trefwoorden op in specifieke delen van uw bericht.
Zorg ervoor dat uw blog mobiel vriendelijk en responsief is.
Optimaliseer uw metabeschrijving en gebruik alle ruimte.
Optimaliseer uw afbeeldingen met beeld alt-tekst.
Gebruik niet te veel gelijkaardige topic tags.
Gebruik URL-structuren die uw bezoekers helpen.
Koppel intern als dat mogelijk is.
Gebruik de zoekconsole van Google.
Gebruik onderwerpgroepen.
Creëer altijd groene inhoud.
Hergebruik of update uw huidige inhoud en verwijder verouderde inhoud.
Opmerking: Deze lijst dekt niet elke SEO-regel onder de zon. In plaats daarvan zijn de volgende 12 SEO-tips de factoren op de pagina om u op weg te helpen met een SEO-strategie voor uw blog.
1. 1. Focus op 1-2 longtail sleutelwoorden die overeenkomen met de bedoeling van uw doelgroep.
Het optimaliseren van uw blogberichten voor zoekwoorden gaat niet over het integreren van zoveel mogelijk zoekwoorden in uw berichten. Tegenwoordig doet dit eigenlijk pijn aan uw SEO omdat zoekmachines deze keyword stuffing (d.w.z., inclusief keywords zoveel mogelijk met als enig doel om hoog te rangschikken in organische zoekopdrachten) in overweging nemen.
Het zorgt ook niet voor een goede leeservaring – een ranking factor die zoekmachines nu prioriteit geven om er zeker van te zijn dat u de bedoeling van uw bezoekers beantwoordt. Daarom moet u in uw content trefwoorden gebruiken op een manier die niet onnatuurlijk of geforceerd aanvoelt.
Een goede vuistregel is om u te richten op één of twee longtail keywords per blogpost. Terwijl u meer dan één zoekwoord in een enkele post kunt gebruiken, houdt u de focus van de post smal genoeg zodat u tijd kunt besteden aan het optimaliseren voor slechts één of twee zoekwoorden.
Een concept van Linkbuilding experts, Tag: picknicktafel
Misschien vraagt u zich af: Waarom lange-termijn trefwoorden?
Deze langere, vaak op vragen gebaseerde trefwoorden houden uw post gericht op de specifieke doelen van uw publiek. Bijvoorbeeld, het longtail keyword “hoe schrijf je een blog post” is veel effectiever op het gebied van SEO dan het korte keyword “blog post”.
2. 2. Neem deze 1-2 trefwoorden op in specifieke delen van uw bericht.
Nu u uw één of twee trefwoorden heeft, is het tijd om ze in uw blogpost op te nemen. 3. Waar zijn de beste delen van je berichten om deze termen op te nemen zodat je hoog in de zoekresultaten staat?
Er zijn vier essentiële plaatsen waar u moet proberen uw trefwoorden op te nemen: title-tag, headers & body, URL en metabeschrijving.
Titellabel
De titel (d.w.z. de kop) van uw blogpost zal de eerste stap zijn voor een zoekmachine en lezer om de relevantie van uw inhoud te bepalen. Het is dus van vitaal belang om hier een trefwoord in op te nemen. Google noemt dit de “title tag” in een zoekresultaat.
Zorg ervoor dat u uw trefwoord in de eerste 60 tekens van uw titel opneemt, dat is ongeveer waar Google titels afsnijdt op de SERP. Technisch gezien meet Google op basis van de pixelbreedte, niet op basis van het aantal tekens, en het heeft onlangs de pixelbreedte voor organische zoekresultaten verhoogd van ongeveer 500 pixels naar 600 pixels, wat zich vertaalt in ongeveer 60 tekens.
Lange title-tag? Wanneer u een lange kop heeft, is het een goed idee om uw zoekwoord in het begin te krijgen, aangezien het in SERPs naar het einde toe kan worden afgesneden, wat een tol kan eisen van de gepercipieerde relevantie van uw bericht.
In het onderstaande voorbeeld hadden we een lange titel die meer dan 65 karakters bevatte, dus we hebben hem voorin geladen met het trefwoord waarvoor we probeerden te rangschikken: “on-page SEO”.
Zoekmachine resultaat link met een trefwoord-geoptimaliseerde titel…
Kopstukken & Lichaam
Vermeld uw trefwoord op een normale cadans door het hele lichaam van uw post en in de headers. Dat betekent dat u uw trefwoorden in uw kopie opneemt, maar alleen op een natuurlijke, leesvriendelijke manier. Ga niet overboord met het risico om gestraft te worden voor het vullen van trefwoorden.
Voordat u begint met het schrijven van een nieuwe blogpost, zult u waarschijnlijk nadenken over hoe u uw trefwoorden in uw post kunt opnemen. Dat is een slim idee, maar het mag niet uw enige focus zijn, zelfs niet uw primaire focus.
Wanneer u inhoud creëert, moet uw primaire focus liggen op wat belangrijk is voor uw publiek, niet op het aantal keren dat u een trefwoord of trefwoordzin in die inhoud kunt opnemen. Focus op hulpvaardigheid en het beantwoorden van alle vragen die uw klant heeft gesteld om op uw post te komen. Doe dat, en je zult meestal vinden dat je natuurlijk optimaliseren voor belangrijke trefwoorden, hoe dan ook.
URL
Zoekmachines kijken ook naar je URL om erachter te komen waar je bericht over gaat, en het is een van de eerste dingen die het op een pagina zal kruipen. Je hebt een enorme kans om je URL’s te optimaliseren op elke post die je publiceert, want elke post leeft op zijn unieke URL – dus zorg ervoor dat je je één tot twee trefwoorden erin opneemt.
In het onderstaande voorbeeld hebben we de URL gemaakt met behulp van het longtail sleutelwoord waarvoor we probeerden te rangschikken: “e-mailmarketing voorbeelden”.
Zoekmachineresultaatlink met een trefwoord-geoptimaliseerde URL
Meta Beschrijving
Uw metabeschrijving is bedoeld om zoekmachines en lezers informatie te geven over de inhoud van uw blogbericht. Dat betekent dat u uw lange-termijn moet gebruiken, zodat Google en uw publiek duidelijk zijn over de inhoud van uw bericht.
Tegelijkertijd moet u er rekening mee houden dat de kopieën van groot belang zijn voor de doorklikcijfers, omdat ze voldoen aan de bedoeling van bepaalde lezers – hoe boeiender, hoe beter.
3. 3. Zorg ervoor dat uw blog mobiel vriendelijk is (of een responsief ontwerp heeft).
Wist u dat meer mensen een zoekmachine gebruiken vanaf hun mobiele telefoon dan vanaf een computer?
En voor al die waardevolle zoekopdrachten die op mobiel worden gedaan, geeft Google eerst de mobiel-vriendelijke resultaten weer. Dit is het zoveelste voorbeeld van de grote voorkeur van Google voor mobiele-vriendelijke websites – wat al zo is sinds het bedrijf zijn Pinguin-algoritme in april 2015 heeft geactualiseerd.
(HubSpot-klanten: Adem gemakkelijk. Alle content die op het platform van HubSpot wordt gecreëerd, reageert automatisch op mobiele apparaten).
Dus, hoe maak je je blog mobiel-vriendelijk? Door gebruik te maken van responsive design. Websites die reageren op mobiele telefoons laten toe dat blogpagina’s slechts één URL hebben in plaats van twee – respectievelijk één voor desktop en één voor mobiel. Dit helpt uw post SEO omdat alle inkomende links die terugkomen naar uw site niet worden verdeeld tussen de afzonderlijke URL’s.
Als gevolg daarvan centraliseert u de SEO-kracht die u door deze links krijgt, waardoor Google de waarde van uw bericht gemakkelijker herkent en het dienovereenkomstig rangschikt.
Pro tip: Wat zoekmachines waarderen verandert voortdurend. Zorg ervoor dat u op de hoogte blijft van deze veranderingen door u te abonneren op de officiële blog van Google.
4. 4. Optimaliseer de metabeschrijving en gebruik alle ruimte.
Een metabeschrijving is de extra tekst die in SERP’s verschijnt en die de lezer laat weten waar de link over gaat. De metabeschrijving geeft zoekers informatie die ze nodig hebben om te bepalen of uw inhoud al dan niet is wat ze zoeken en helpt hen uiteindelijk te beslissen of ze wel of niet zullen klikken.
De maximale lengte van deze metabeschrijving is groter dan het ooit was – nu ongeveer 300 tekens – wat suggereert dat het de lezers meer inzicht wil geven in wat elk resultaat hen zal opleveren.